مصاحبه با مجتبی زمانی و انتشار در چشم باد

مجتبی زمانی

صنم قلی زاده: «مجتبی زمانی» آهنگساز، مولف و نوازنده سنتور، به تازگی تک آهنگی به نام «در چشم باد» منتشر ساخته است، طبق گفته‌های وی این اثر بخشی از قطعات یک آلبوم می‌باشد که وی تصمیم گرفته پیش از به بازار آمدن این آلبوم تک آهنگ‌هایی از آن را در اختیار مخاطبان قرار داده تا شاید مقدمه‌ای برای همسو شدن بهتر با آلبوم جدید او در آینده باشد، به بهانه این موضوع و برای آشنایی بیشتر با زمانی و جزئیاتی آلبوم پیش رو، با او به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

* جناب زمانی چند روزی هست که تک آهنگی بنام «در چشم باد» منتشر شده که آهنگسازی این قطعه را شما بر عهده داشتید، چی شد که تصمیم به انتشار این تک اهنگ گرفتید؟
فقط این اهنگ نیست، بنده البومی بنام «مایساگل» را اماده کرده‌ام و این قطعه اولین مورد از آن بود که با هم فکری جناب اقای سرلک که تنظیم همه قطعات را برعهده داشتند، تصمیم بر این شد که قبل از انتشار رسمی آلبوم چند قطعه از این کار به صورت تک اهنگ منتشر شود و در اختیار هموطنان عزیز قرار بگیرد.

* همه قطعات این آلبوم بی‌کلام هستند؟
بله، در واقع ده قطعه ازساخته‌های اینجانب است برای ساز سنتور که توسط دوست هنرمند و عزیزم جناب اقای امیرسام سرلک با نگرشی متفاوت و امروزی تنظیم شده است. همچنین سعی کردیم در مرحلهٔ فنی هم با دیگر اثار از نظرشنیداری متمایز باشد.

* اگر امکان دارد بیشتر توضیح دهید.
قصد داشتم عنوان کنم سنتور در ژانرهای دیگری هم می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و نه فقط در چهارچوب‌های تعریف شده، حقیقتش بنظر میاید گرایش مردم به سازهای ایرانی بسیارکم شده و این را از امار پایین فروش البوم‌ها، استقبال از کنسرت‌ها و کلاسهای اموزشی سازهای سنتی می‌توان دریافت. بنابراین به تشویق هنرجویان و بعضی از دوستانم که از هنرمندان خوب کشورمان هستند تصمیم به انتشار بخشی ازکار‌هایم که از سال‌ها پیش برای این ساز نوشته و یا تنظیم کرده بودم گرفتم تا به نوبهٔ خود سهمی کوچک درایجاد انگیزه وحفظ واشاعهٔ این ساززیبا وکهن ملی داشته باشم.

*پس بنظرشما سنتور ساز جامع تری است؟
قطعا همینطور است. سنتور در مواردی دچار یکنواختی و عادت شده، درصورتیکه پتانسیل اجرای قالبهای دیگری را نیز داراست.

*شما در اول گفتگو اشاره کردید که چند قطعهٔ دیگر به صورت تک اهنگ از آلبوم مایساگل منتشرخواهد شد! چه زمانی منتظر تک اهنگهای بعدی از این البوم باشیم؟
بله، ابتدای ماه آینده بازهم قطعه‌ای از البوم مایساگل بنام «رقص گندم زار» به صورت اختصاصی در سایت «موسیقی ایرانیان» منتشر می شود و در اختیار هموطنان عزیز قرار خواهد گرفت، جا دارد از رسانه شما تشکر و قدردانی کنم که به موسیقی سنتی نگاهی ویژه دارد.

* و کلام اخر؟
تشکر و قدردانی دارم از نوازنده‌های این آلبوم جناب استاد محمود فرهمند، مسعودحبیبی، کوروش بابایی، بهزاد رواقی و فیروز ویسانلوی عزیز، همچنین تشکر ویژه‌ای هم از همسر و فرزندانم دارم بخاطر همراهی بی دریغشان در مراحل تولید این اثر و کلیه دوستانی که بعد از شنیدن قطعه در چشم باد ما را مورد اظهار لطف و محبت‌هایشان قرار دادند. پیروز و موفق باشید.

 

منبع: موسیقی ایرانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *